sanderenmirjam.reismee.nl

1 - De eerste week

Onze eerste dagen in Mexico zitten erop! Het was (en is) erg wennen. Alleen al de jetlag, waar vooral Mirjam nogal last van had. Maar dat is ook niet heel gek als je pas hoort te gaan slapen op het moment dat het in Nederland eigenlijk al 7 uur ´s ochtends is. Verder lijkt het ook, hoewel het de dagen voor ons vertrek in Nederland lekker warm weer was, of Mexico een grote sauna is. Tel daar een andere cultuur, het Spaans en ander eten bij op en je begrijpt dat we even moeten wennen. Maar so far so good, we vinden het ontzettend gaaf!! Het eten is erg lekker, alleen eten de Mexicanen blijkbaar de hele dag vlees want je kunt bijna geen ontbijt of lunch bestellen zonder. Dat ze veel van eten houden is ook wel te zien aan de gemiddelde buikomvang hier.Het contrast met Nederland is groot: hier speelt het leven zich grotendeels buiten af. Vooral de mannen hangen wat rond, praten met elkaar en proberen tussendoor hun zaken te regelen en aan vanalles wat geld te verdienen.

Na aankomst op Cancún waren we lekker snel op Isla Mujeres, een eiland vlak voor de kust van Cancún. Het openbaar vervoer is hier goed geregeld, al rijden bussen in dit relaxde land niet zo op tijd als in Nederland. Op dit eiland waren we van plan om even bij te komen van onze reis, maar toch hebben we meteen al veel ondernomen. O.a. zijn we naar een zeeschildpaddenfarm geweest en zijn we met een bootje naar Isla Contoy gevaren, een beschermd natuurgebied vanwege de vele vogels die er broeden. Dit was tegelijk een echt bounty-eiland met witte stranden, helder water en palmbomen. We zagen er een grote rog (zie filmpje), veel leguanen en hagedissen en veel pelikanen.Gisteren was een Maya-dag, we hebben 2 opgegraven Mayanederzettingen bekeken (Chichén Itzá en Ek Balam). Ook nu nog leven er veel Maya´s in dit deel van Mexico, een taxichauffeur probeerde ons een paar zinnen Maya te leren maar de uitspraak was voor ons echt onmogelijk! De meeste mensen hier zijn heel vriendelijk en nemen soms uitgebreid de tijd om een praatje te maken, dit is erg leuk en tegelijk heel goed voor ons Spaans. Toch blijft communiceren moeilijk en zijn we blij als we iemand tegenkomen die ook Engels spreekt.

De komende paar dagen gaan we Mérida (west-Yucata) bekijken en dan reizen we weer richting Isla Cozumel, een eilandje waar we willen leren duiken. We hebben er zin in!

P.S. Mir heeft Sander´s haar flink kortgewiekt en het is best goed gelukt :-)

Guido

Yo Sander en Mirjam!
whaa! waren jullie al weg?? goed bezig.. klinkt vet hee.. wow, supermooi! lekker eten, lekker weer, mooie omgeving en elkaar...hmmm maakt me jaloers!
hoewel het weer hier in holland ook wel prima is moet ik zeggen..
enjoy mexico! Godbless!
Guido

ma Ria

Wow, jullie zijn nog maar amper een week weg en hebben nu al zo veel gezien en beleefd! We zien dat jullie een geweldige tijd hebben daar en vinden het heerlijk om mee te kunnen genieten!

liefs, ma Ria

Tanja

Heey Mir en San!
Wat ziet dat er bizar mooi uit op die foto's zeg..! Vooral dat strand. Wist niet dat blauw, zo blauw kon zijn... ;)
Probeer verder nog zo veel mogelijk mee te maken van t leven daar, maar dat komt denk ik wel goed ;)
Geniet van alles en wij volgen jullie!
liefs, Tan

Anandi

Wouw, supermooi!
Mooie dingen gezien en dr komen nog veel meer bij. Jullie zitten er pas een week, dat wordt nog wat in die 2 maanden..!
Jullie fluoriseren nog wel haha, factor 30? Ik zou beginnen afbouwen.. ;)
Geniet ervan!

Michiel

Hé! Tof dat jullie zo genieten. Hele vette foto's hoor. Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan beleven. HEel veel plezier!

Maria

Heey Heey!! Ziet er allemaal supermooi uit, die foto's!!! Blijf er vooral van te genieten)))
En Mir, ze doen het goed hier in huis met de taken)))
Groetjes!!! KUS!

Kya!

heej Mir, hej Sander
looks like a dream;)!!
hopelijk blijft het leuk daaro!! be safe en veel plezier nog!
enjoy
liefs Kya

Liesbeth

Hey Mirjam, is het nog veilig daar in mexico? het is echt heel erg als jullie ook ziek zouden worden!
merken jullie er nog wat van?

Roos

Ik wilde ook al zo'n bericht posten als Liesbeth.. wat merken jullie eigenlijk van die varkensgriep? Of zien wij hier in de Nederlandse media weer eens de uitvergrote problemen?
X roos

Dave (ZK)

He Sander,

Hoe is het daar in het verre Mexico???? Zo te lezen hebben jullie het erg naar je zin. Geniet ervan en laat je niet gek maken door de mexicaanse griep.

Groetjes,
Dave