sanderenmirjam.reismee.nl

6 - Mexico City en Guanajuato

Om te beginnen geweldig nieuws: we zijn sinds vorige week donderdag verloofd! We zouden die dag naar het antropologisch museum gaan (dacht Mirjam), maar toen we er bijna waren stond haar een verrassing te wachten;-) We zijn naar een groot park gegaan, ik heb haar meegenomen in een roeibootje en haar ten huwelijk gevraagd! En gelukkig zag ze het wel zitten ommet mij te trouwen, dus de dag kon niet meer stuk, helemaal niet meer toen we daarna een boottocht in een gondel gingen maken en ´s avonds uit eten gingen in een mooi restaurant.

Inmiddels is dat alweer bijna een week geleden en in de tussentijd hebben we veel gedaan! Op onze weg naar Mexico City zijn we gestopt om een stuk woestijn met torenhoge cactussen te bekijken. Erg apart, sommige waren meer dan 3 meter hoog. De volgende dag zijn we vertrokken naar Mexico City,een van de grootste steden ter wereld,en meteen toen we aankwamen merkten we dat het behoorlijk druk was. Met backpack en al moesten we onszelf letterlijk de metro in gooienen nadat ik eerst met mijn backpack tussen de deur bleef steken lukte het ons eindelijk om erin te komen;-) Uiteindelijk kwamen we heelhuids aan in een hotel midden in het centrum, ideaal om van daaruit de stad te verkennen. Van tevoren hadden we een grote chaos en veel luchtvervuiling verwacht, en dat jeconstant je hand op je broekzak zou moeten houden om te voorkomen dat je beroofd wordt, maarhet viel alles mee! Natuurlijk zijn er een hoop mensen en veel verkeer, maar het is een geweldige stad en we zijn er 4 dagen gebleven.Het oude centrum bevat veel historie,naast mooie koloniale architectuur zijn er ook overblijfselen van de grote Aztekentempel die de Spanjaarden bij hun aankomst verwoesthebben. Zoals heel veel kerken in Mexico, is ook de kathedraal van Mexico-stad gebouwd met de stenen van de verwoeste tempel. Verder hebben we mooie parken, het grote antropologisch museum, de kathedraal van Maria Guadelupeen nog veel meer bezocht. Die kathedraal is een moderne megakerk en een bedevaartsoort voor Mexicanen, Maria Guadelupe is de beschermvrouwe van Mexico. Een aparte plek met priesters die met waterkwasten mensen zegenen en proberen te genezen, rolbanden die voorbij het beeld van de maagd van Guadelupe gaan om te zorgen dat iedereen zo dichtbij mogelijk kan komen, en mensen die op hun knieën de berg beklimmen waar deze maagd in een droom aan iemand verschenen zou zijn. Een uurtje rijden vanuit Mexico City liggen de piramides van Teotihuacan waar we uiteraard ook heen zijn geweest. Het is een enorm terrein, de piramides zijn hoog, maar dan ook echt hoog, en het was rond 35 graden, dus we waren redelijk uitgeput aan het eind van de dag. Toen we op de bus aan het wachten waren zag Mir opeens iets bewegen in de struiken, en toen we het van dichterbij gingen bekijken bleek het een slang te zijn! Hebben we er toch nog een gezien op onze reis, we waren al bang dat dat niet meer zou gebeuren;-)

Na de drukte van Mexico-stad belandden we in het rustige en idyllische Guanajuato, met kronkelende straten en mooie pleintjes (filmpje). We hadden een superhotel met een hele aardige eigenaar, een keuken en een dakterras met uitzicht op de stad! Dus voor de tweede en derde keer op onze reis hebben we weer eens zelf gekookt met veel groente en zonder vlees, want zelfs vlees word je zat als je er elke dag ladingen van eet. In Guanajuato heb ik (Sander) het Museo del Momias bezocht, je raadt het al, een museum vol met mummies. Eigenlijk zijn het geen mummies maar gewoon goed bewaard gebleven lichamen van doden die ze ooit opgegraven hebben tijdens het ruimen van een begraafplaats. Het was nogal luguber, gelukkig was Mir niet mee want alleen al de foto´s vond ze niet zo fijn;-) Dit museum is echt typerend voor Mexico, ze hebben hier een aparte affiniteit met de dood, wat je bijvoorbeeld ook terugziet in de Dag van de doden, het grootste feest van het jaar in Mexico.

We merken dat alles steeds moderner wordt naarmate we naar het noorden reizen en dat heeft zijn voordelen, maar we missen tochwel heteenvoudige levenvan Guatemala en het reizen over hobbelige wegen in de chickenbussen. Maar natuurlijk is het ook wel relaxt dat we nu kunnen slapen in de bus en dat we altijd warmwaterdouches hebben!

Gister zijn we heel hartelijk ontvangen door de familie Mendieta in Guadalajara, dit is de familie van een vriendin van mijn ouders. We kunnen hier een paar dagen logeren en dat gaat ons waarschijnlijk goed bevallen want het is hier beter danalle hotels waar we tot nu toe geweest zijn!

Michiel

Nogmaals, van harte. Echt super! Enjoy!

Jaap van der Bent

Een van de mooiste momenten van de reis hebben jullie voor het laatst bewaard. We hadden jullie al gefeliciteerd, dus dat doen we niet nog een keer, behalve als jullie thuiskomen.
Een collega heeft een dochter met Mexicaanse griep; hopelijk ga ik jullie niet aansteken via-via, want dan moeten we allemaal in quarantaine.
Pa

Rieneke + anouk

Gefeliciteerd! en tot snel

Petra

Twee verloofden in mijn gang.. pfff hahaha. En Mir dat kost je een fles wijn he voor de buurmannen ;) En ik lust er ook wel een ;)
Tot snel. Mis jullie!!

Samra

Hey Mirjam en Sander!

Jullie reis klinkt echt geweldig :D en wat een nieuws dat jullie verloofd zijn ik had het ook al gemaild maar nogmaals GEFELICITEERD...jullie reis kan nu helemaal niet meer stuk.
Geniet nog van de laatste weekjes! En ik hoop je snel weer te zien Mir!
xxx

Martijn de trotse buurman

hahaha en Mirjam maar zeggen dat Sander haar niet ten huwelijk zou vragen in Mexico!!!!! Super leuk, van harte gefeliciteerd...

ps: goed gedaan ouwe!!

Jeroen

Ha Sander en Mirjam,

Leuk om jullie verhalen steeds weer te lezen. En natuurlijk van harte gefeliciteerd met jullie verloving! :)
Super mooi om dat tijdens jullie reis te doen natuurlijk :). Geniet nog van jullie laatste weken!

Karin

Gefeliciteerd! En leuk om jullie belevenissen een beetje te kunnen volgen!
grtz, Karin

Oom Pim en tanta Grietje

Dag Sander en Mirjam,
Van harte gefeliciteerd met jullie verloving!
We wensen jullie een goede voorbereidingstijd naar jullie huwelijk! Nog een fijne tijd gewenst,
Groeten, Oom Pim en Tante Grietje

Thieu & Lin

Hei, supermooi dat jullie verloofd zijn. Wel een heel origineel plekje! Geniet nog even van de reis!
Grüß, Thieu & Lin

Marijke

Liefjes,

gefeliciteerd, ik ben heel erg blij voor jullie! Mir, ga je Mexicaans voor me koken en alle details vertellen als je terug bent?

Liefs,
Marijke

Talon

Hej Mir en Sander!

Wat super super SUPER tof voor jullie! :)
Van Harte Gefeliciteerd!!
Ow en mn feestje is de 9e Mir, dus als jullie zin hebben om langs te komen.... ;)

Liefs Talon

ANGELICA & HENRI

Muchas Felicidades por su compromiso !!! Buen viaje !

Elize

Geweldig!!! Echt helemaal geweldig!!

Van harte gefeliciteerd! :D