sanderenmirjam.reismee.nl

4 - Antigua en Lago Atitlán

Dankzij een weekje taalschool in Antigua kunnen we ons nu perfect redden in Guatemala! Ons Spaans is natuurlijk niet heel goed maar we kunnen nu wel redelijk een gesprek voeren met de mensen hier, wat het reizen nog een stuk leuker maakt. Antigua was weer heel anders dan wat we tot nu toe van Guatemala hadden gezien. Er wonen veel Europeanen en Amerikanen, die vaak ook eigenaar zijn van de cafe´s, bars en hotels. Alles is perfect onderhouden, er is een Mc Donalds, (met een prachtig uitzicht in de tuin, zie foto), het lijkt soms alsof je in een stad in Spanje bent!

Op de taalschool hadden we elke dag les vanaf 8 uur, 6 uur per dag, met een privéleraar. En daarnaast nog huiswerk, best pittig! Gelukkig hebben we in die 6 uur samen met onze leraren ook een aantal excursies gedaan, o.a. naar een indiaans dorpje waar men nog in traditionele kleding loopt. Ze legden veel uit over hun tradities en de kleding, we mochten tortilla´s maken en het hoogtepunt was toch wel dat Mirjam en ik een trouwritueel na moesten spelen;-) Met de bijbehorende kleding en na 9 maanden een babytje erbij natuurlijk, zie foto.

In Antigua logeerden we in het huis van de ex-vrouw van de eigenaar van de school. (de eigenaar, Marco, kwam wel elke dag langs..) Het is een grote familie, twee zoons wonen nog thuis (allebei boven de 30) maar aangezien de rest van de familie ook in Antigua woont komen er elke dag veel mensen over de vloer. Erg gezellig maar af en toe verwarrend wie wie is! Het eten was er geweldig, beter dan in de restaurants, de afgelopen dagen hebben we dat echt gemist!

Verder hebben we vlakbij Antigua nog een actieve vulkaan beklommen, erg apart want het lijkt net of je op een gigantische barbecue staat. Op een gegeven moment voelde het ook alsof je schoenenzolen aan het smelten waren! Gelukkig viel dat laatste mee maar we hoorden wel van een andere gast dat hij nieuwe schoenen had moeten kopen omdat zijn zolen gesmolten waren:-)

Inmiddels zijn we sinds 2 dagen in San Pedro, een dorpje aan het meer Atitlán. Aldous Huxley schijnt ooit geschreven te hebben dat dit een van de mooiste meren ter wereld is en hij zou best eens gelijk kunnen hebben. Als het helder weer is kun je de vulkanen en bergen die het meer omringen schitterend zien liggen. Helaas voor ons gebeurt dat niet zo heel vaak want het regenseizoen is begonnen! Meestal is het ´s ochtends mooi weer, wordt het tussen de middag bewolkt en regent het aan het eind van de middag en begin van de avond. Vandaag hebben we gekayakt en waren we net niet op tijd terug... Zodra de zon niet meer schijnt gaan de temperaturen ook snel omlaag.

Gister hebben we een ander stadje aan het meer, Santiago Atitlán, bezocht waar het markt was. Echt mooi hoe de mensen gekleed zijn en ook de stoffen die men op de markt verkoopt zijn schitterend. Ik heb er nog een traditinele korte broek gekocht en Mir een mooi geborduurde sjaal, foto´s daarvan komen waarschijnlijk nog wel. In veel dorpen in dit deel van Guatemala is het katholicisme heel erg vermengd met oude volksreligies, zo ook in Santiago waar ze ´Maximón´ vereren. Het is onduidelijk waar het geloof in deze heilige precies vandaan komt, maar ze geloven dat het vroeger een priester was. We hebben het huis van Maximón bezocht, een surrealistische ervaring. Hij heeft altijd een sigaar in zijn mond (als offer) en ze geven hem allerlei eten en drinken. Volgens de sjamanen die erbij zaten kan hij voorspoed brengen en ziekten genezen. In het huis van Maximón hadden ze ook nog beelden van een aantal andere heiligen, waaronder Jezus, die ze als één van de heiligen schijnen te zien. Naast dit katholiek/mayageloof zijn er in Guatemala veel pinkster- en evangeliegemeenten. Je merkt aan alles dat religie een heel belangrijk onderdeel is van de samenleving, op de chickenbussen staan bijvoorbeeld teksten als ¨Jésus es Senor¨ en twee keer hebben we meegemaakt dat er mensen kwamen evangeliseren in de bus.

Ok, dit was het voor deze keer, over ongeveer een week hopen we weer in Mexico te zijn en ons volgende verhaal te schrijven! Het ga jullie goed!

Talon

Hej mirjam en sander,

Ik geniet elke keer weer als ik jullie verhalen lees! Wat gaaf allemaal! Ik hoop in de toekomst met Bart samen ook een aantal mooie reizen te mogen maken...maar eerst nog ff afstuderen. Nog 2 weekjes en dan ben ik klaar :)
Heel veel plezier met z'n tweetjes en ik blijf jullie volgen hoor!

Liefs talon

Hester

Jullie verhalen blijven boeien! Erg leuk!
Mooie mensen daar trouwens zeg, helemaal i.c.m. al die kleuren: erg vrolijk!

X Hester

Mariska

Hahahah, wat mooi van dat trouwritueel zeg! En, hoe voelde dat nou?;)
Mooie verhalen, de reiskriebels beginnen hier ook te kroelen hoor!
Heel veel plezier nog daar! Geniet van alles zou k zeggen, en vooral dus van t eten op momenten dat t smaakt;)

xx maris

Bert

Dag Sander en Mirjam,
Leuk om al die reisverhalen te lezen en al die mooie foto's te zien,geeft een goeie indruk van jullie belevenissen. Lijkt ons een prachtig land.

Een goede tijd nog gewenst in dat prachtige gebied!
en af en toe zullen we nog eens kijken op juliie blog.

Groeten van Bert , Marja en Lisanne

Ed Naaa

heeee bentmanz, ouwe rukker, hoe issie daar?? nog nieuws te melden? wij zitten kekkend hard te zuipen in chrizzols place te s'ningen, beter kom je snel weer terug!! wat is precies de datum dat je landt? komen we je 100% halen..

dikke kus, chrizzle, jonkah en thieu

Rieneke

jullie hebben het daar goed! echt mooie foto's en de filmpjes zijn nog beter:)

Gerril Spanhuyzen

Hallo daar! Ik las iets over een taalschool! Is dat via Spanish Classroom of een ander bedrijf? Ik las erover op www.mayareizen.nl toen ik op zoek was naar een leuke reis door de jungle!
Groeten!

Sander

Hoi Gerril, de taalschool hebben we in Antigua ter plekke uitgezocht, dus niks vantevoren geregeld!