sanderenmirjam.reismee.nl

3 - Van de caribische kust naar Guatemala

Hoi allemaal! Allereerst bedankt voor al jullie berichten, het doet ons goed om te weten dat jullie aan ons denken! We zitten inmiddels een week in Guatemala. Een ontzettend fascinerend land waar écht alles anders is als thuis. In Mexico merk je veel Amerikaanse invloeden, maar hier is dat een heel stuk minder. Veel mensen, vooral de vrouwen, lopen in traditionele kleren met felle kleuren. Het voelt hier veel authentieker dan in de toeristische gebieden in Mexico waar we geweest zijn. Vooral in het begin werden we erg geraakt door de armoede, de meeste mensen moeten hard werken om rond te komen en hun vaak grote gezin te kunnen onderhouden. Kinderen beginnen heel vroeg met werken, in winkels, als schoenpoetser of ze verkopen op straat vanalles zoals chocolade of bananencake. Maar ondanks de armoede komen de meesten juist heel gelukkig over! Het is gek om dit aan de ene kant te ervaren, terwijl we aan de andere kant elke dag geconfronteerd worden met krantenberichten over een corrupte president, vermoorde buschauffeurs en allerlei overvallen. Gelukkig hebben wij van dit alles nog niets gemerkt.

Toen we in Guatemala aankwamen, was het gelijk even wennen wat betreft het vervoer. Reden we in Belize nog op goede wegen (de enige paar die daar zijn) met Nederlandse dance-muziek (jaja, Vengaboys, DJ Jurgen ect) door de speakers schallend, eenmaal in Guatemala werd de rit nogal hobbelig en moesten we ons goed vast houden. Om de gaten in de weg te ontwijken reed de chauffeur namelijk van de ene kant van de weg naar de andere kant. Maar no worries, ze weten de bussen toch elke keer weer veilig bij de bestemming te brengen en de band verwisselen na een klapband was binnen no time gepiept. Meestal zitten we in microbusjes, opgepropt tussen Guatemalezen die overal in- en uitstappen. De busschauffeurs geven vaak een persoonlijk tintje aan hun bus door ´m soms met vanalles vol te hangen (zie hieronder). Ook bepalen zij wat voor muziek er gedraaid wordt, vandaag draaiden ze spaanstalige worshipmuziek (geweldig!), maar we hebben alles al gehoord van salsa tot een soort guatemalese schlagermuziek. Communiceren op de weg gaat door middel van de claxon, ter waarschuwing, begroeting, attentie, uiting van boosheid of gewoon wanneer de chauffeurs zin hebben.

Als eerste zijn we naar Tikal gegaan, dit zijn ruines van een grote Mayastad in het noorden van Guatemala, Wat het vooral heel bijzonder maakte was dat de ruines midden in de jungle liggen. Overal apen in de bomen (filmpje) en een hoop prachtige vogels. Verder hebben we de afgelopen dagen gezwommen bij een gloeiendhete waterval en in een soort natuurlijke bassins diein een eeuwenlang proces gevormd zijn in een rivier.Allebei hele mooie natuurwonderen. Bij die laatste, Semuc Champey genaamd, sliepen we in een eco-lodge, echt in the middle of nowhere. Dat betekende onder andere dat het licht om 21.30u uit ging. Het was er wel erg gezellig met veel andere backpackers en goed eten! Gisteren een koffieplantage bezocht en natuurlijk een bakkie gedaan. De communicatie gaat op zich wel aardig, we redden ons in ieder geval, maar een beetje meer onderwijs kan geen kwaad.

Daarom zijn we vandaag naar Antigua vertrokken, een koloniale stad, gelegen tussen 3 vulkanen,waarvan de oude Spaanse gebouwen erg goed bewaard zijn gebleven. De komende week krijgen we intensief één op één les in het Spaans, gaan we de stad en de omgeving verkennenen logeren en eten we bij een Guatemalese familie. Een groooote familie. De mensen trouwen hier vroeg en krijgen meestal veel kinderen, overal kiddies dus!

Het lijkt alweer heel lang geleden, maar sinds onze laatste blog hebben we natuurlijk ook nog het zuidelijke deel van Yucatán en Belize bezocht! Nadat we ons duikbrevet in de pocket hadden, zijn we vertrokken, naar Tulum. Daar hebben we van het prachtige strand genoten maar mijn (Mirjam's) lenzen werden van die kleine zandkorreltjes en het gebrek aan een beetje schone wasbak niet heel blij). Helaas had de Mexicaanse regering besloten om in het hele land alle archeologische sites te sluiten, dus de Maya-ruines van Tulum hebben we vanaf een afstandje moeten bekijken. Toen naar Belize. Het enige Engelstalige land in Centraal Amerika, met veel Creolen en een reggae-sfeer.

Vanaf het eiland Caye Caulker hebben we een laatste duiktrip gemaakt waarbij we veel Nurse sharks hebben gezien. Heel gaaf! De volgende dag hebben we, vlakbij de grens met Guatemala, grotten bezocht met overblijfselen van mensenoffers en voedseloffers die de Maya´s brachten om de goden gunstig te stemmen. Om er te komen moesten we diep de jungle in met een gids (Sander heeft onderweg nog een termiet opgegeten, die smaakte naar een soort kruiden / pepermunt,-) en schijnen heel voedzaam te zijn). Vervolgens de grotten in, waar we soms zwemmend, soms lopend door ondiep water doorheen gingen. Overal lagen stukken van offerpotten en na ongeveer 800 meter stuitten we op een paar schedels en een compleet skelet van een jonge vrouw! Heel bizar om daar op je sokken tussen te lopen, zonder hekken of wat. We hebben dus een hoop meegemaakt en gaan de komende week ons Spaans bijspijkeren.

Tot de volgende blog!

Anandi

Hey,

Mooi verhaal! Succes met het leren van de spaanse taal.! Met privéles zal dat wel goed komen :)

Groetjes

Kya

wauw!! wat een verhaal, echt heel leuk om te lezen en waarschijnlijk nog leuker om mee te maken;)! veel plezier daar nog, succes met Spaans, geniet geniet en ik zie uit naar jullie volgende mooie verhaal!!
be safe!
liefs Kya

liesbeth

Wat een enorm overweldigende verhalen allemaal!
ik ben helemaal onder de indruk van wat voor gave dingen jullie allemaal doen!

Petra

Jeetje, wat een leuk verhaal!! Geniet er maar van zolang het nog duurt. Liefs, Petra

Pa / Jaap van der Bent

Super om jullie als ontdekkingsreizigers op het scherm te zien. Jullie duiken echt in de cultuur van de latino`s. Ben benieuwd hoever jullie komen met het Spaans leren.

Andries

Ik vind jullie maar stoer.. Aoi!

Ma Marijke

Schitterende foto's zeg van die stranden. Ook het filmpje van de apen, erg leuk. Jullie beleven wel heel veel en steeds weer andere bijzondere dingen.
Ik ben heel benieuwd naar alle foto's ter zijner tijd.
Geniet van alles.

buurman

klinkt allemaal mooi! ook al op de vulkanen geweest? mijn ticket schijnt ook gewijzigd te zijn. ik vertrek nu een dag later, zit liset een dagje alleen in cancun.. ze zit nu al in curacao, vrijdag vertrokken.
heb je al een slang gevangen buurman?

Thieu en Lin

Gozert! Helemaal 100PROCENT chill! Geniet Rvan. OAI

Jonkah

toffe verhalen weer! 't is dat het hier nu ook 25 graden is, anders werd ik jalours ;-)

geniet van jullie goede gasten!

MWOAI

Marcos

Hola gringos!

Wat een supermooie reis maken jullie! En jullie zijn nog maar op de helft... Ben benieuwd naar jullie foto's van de Copper Canyon.
Disfrutate en Mexico!

ma Ria

Ben echt onder de indruk van wat ik allemaal lees en zie... Wat een rijke natuur en cultuur. Wat een gastvrije mensen. Gracias dat jullie ons zo laten meegenieten. En nu niet "no gracias"!
Liefs